Algemene uitkering | 172.552 | 174.779 | 174.881 |
Lokale heffingen | | | |
OZB | 22.495 | 22.596 | 22.457 |
Hondenbelasting | 276 | 278 | 279 |
Overige belastingen | 144 | 181 | 195 |
Sub-totaal | 22.915 | 23.055 | 22.931 |
Dividend | 1.045 | 926 | 970 |
Agio uitkering | 0 | 847 | 847 |
Saldo financieringsfunctie | 344 | 291 | 287 |
Onvoorzien | -211 | -49 | 0 |
Stelposten | -26.985 | -235 | 0 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 8.272 | 8.374 | 8.188 |
Calculatieverschillen kostenplaatsen | -8.284 | -7.986 | -5.398 |
Totaal | 169.648 | 200.002 | 202.707 |
Algemene uitkering
Gemeente Deventer ontvangt de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Deze uitkering is voor een deel gekoppeld aan de uitgaven van het Rijk. De verdeling van het geld over de gemeenten vindt plaats op basis van verdeelmaatstaven.
Het verschil tussen de rekening en begroting wordt met name veroorzaakt door de uitkomsten van de decembercirculaire 2015.
Lokale heffingen
Hier wordt een beeld gegeven van de lokale heffingen waarbij er geen relatie ligt tussen de kosten en de opbrengsten. Dit impliceert tevens dat de heffingen op het gebied van parkeren (gedeeltelijk), afvalstoffen- en rioolopbrengsten geen algemeen dekkingsmiddel zijn, maar expliciet worden aangewend voor uitgaven op betreffende terreinen. In de paragraaf lokale lasten wordt aandacht besteed aan o.a. lokale lastendruk, kwijtscheldingsbeleid e.d.
Het verschil in de opbrengst uit de OZB wordt veroorzaakt door gehonoreerd bezwaar en beroep en door minder opbrengst uit afwikkeling oude dienstjaren.
Dividend
De opbrengst uit deelnemingen betreft o.a. de dividenduitkering van de Bank Nederlandse gemeenten.
Agio uitkering
In 2015 heeft de gemeente Deventer een agio-uitkering van €847.000 ontvangen. Dit bedrag is gestort in de vermogensreserve.
Saldo financieringsfunctie
Het saldo van de financieringsfunctie is een begrip uit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Dit begrip kan worden gedefinieerd als het saldo van:
- de betaalde rente (last) over de aangegane langlopende leningen en over de aangetrokken middelen in rekening courant en
- de ontvangen rente (bate) over de uitzettingen. Onder uitzettingen kunnen worden verstaan deposito’s, verstrekte langlopende leningen en beleggingen.
Onvoorzien
Dit betreft de algemene raming voor onvoorzien. De bestedingen die ten laste van onvoorzien komen zijn verantwoord op de programma’s waarop deze betrekking hebben. In bijlage 1 Onvoorzien bij de jaarrekening 2015 is inzichtelijk voor welke posten de begroting onvoorzien is aangewend.
Stelposten
Dit betreft diverse lasten en baten die niet direct aan programma’s kunnen worden toegerekend. Het verschil tussen de begroting en de jaarrekening betreft stelposten die niet zijn aangewend en dus in het resultaat vrijvallen.
Overige algemene dekkingsmiddelen
De post ‘overige algemene dekkingsmiddelen’ bestaat met name uit de bijdrage van de kostenplaats Kapitaallasten. Deze bijdrage wordt gestort in de egalisatiereserve rente.
Calculatieverschillen kostenplaatsen
In een aantal kostenplaatsen wordt in de begroting een voorcalculatorisch tarief gehanteerd. De werkelijke kosten en opbrengsten kunnen hiervan afwijken. Dit komt tot uitdrukking in het calculatieverschil. Daarnaast bevat deze post nog budgetten die niet zijn toe te rekenen aan één product.
In het vastgestelde beheerplan Groot onderhoud vastgoed is voorgenomen om de beschikbare middelen in reserves WCO-panden en reserve onroerende zaken op te nemen in een voorziening groot onderhoud vastgoed. Het blijkt praktisch beter uitvoerbaar daarvoor de bestaande reserve wco-panden te handhaven.
De begrote storting in de voorziening is daardoor vervallen (€2.390.000). Overige voordelen in de rekening zijn: hogere inkomsten uit vervolgingsdocumenten financiële administratie en de vrijval van de ILB-voorziening